Børnenes sommerferie

for Børn i Blæksprutten
i Vellerup Strandby

Lørdag d. 1-7-2017:

I år gik sommerferierejsen med Børn i Blæksprutten til et sommerhus i Vellerup Strandby tæt ved Skibby nord for Roskilde.
    Klokken 11.30 mødtes vi alle i Værestedet Blæksprutten. Forinden havde Niels hentet bussen og bagefter Emma med bagage. Vi pakkede bussen og nogle af forældrene donerede lidt penge til is og guf på vores ferierejse.
    Klokken 12 kørte vi til Færgen på Rønne Havn og tjekkede ind og kørte ombord på Hurtigfærgen. Vi fandt nogle siddepladser og et bord på øverste dæk og gik straks i gang med at smøre madpakker til senere og håndmadder til nu. Der var også 3 kolde brikjuice eller isthe til hver og noget frugt. Niels havde handlet det hele hos Jannik i Netto i går og haft det på køl natten over.
Vi skulle lige en tur udenfor på dækket, hvor det øsede ned. Det var sjovt at være på dækket i blæsevejret.
Vi gik i shoppen og købte et kæmpestort glas Nutella og 3 poser nødder til måltider i løbet af ferien og 1½ kg Losseplads til at spise på de mange køreture, vi skal ud på den næste uge.
    Turen fra Ystad til sommerhuset tilbagelagde vi i ét stræk. Nogle fik sig en lur, dog ikke chaufføren. Vi passerede Roskilde Festivalen og så Orange Scene fra motorvejen. Og så stoppede regnen. Resten af dagen skinnede solen.
    Vi ankom til et fint sommerhus med en dejlig gammel have og en Playstation 2 med en del spil til. I stuen stod en sjov standerlampe, der tænder og slukker, når man rør ved den og den har ingen tænd/sluk-kontakt.
    Værelserne fik vi hurtigt fordelt, så alle blev tilfredse – Niels sover i stuen, så han kan snorke i fred.
    Vi kiggede køkkenet og resten af huset igennem, inden vi skrev indkøbsliste, mens vi spiste muffins, som Emma havde bagt derhjemme i går og taget med på ferien til fælles glæde.
    Så kørte vi til den nærmeste Netto, hvor vi fyldte en indkøbsvogn med top på. Blæksprutten gav 50 kroner til hver og det var feriens første lommepenge. Vi har den regel, at ingen må have deres egne penge med hjemmefra. Til gengæld giver Blæksprutten et ens  lommepengebeløb til alle på ferien. Det fungerer rigtig godt, at vi alle har lige mange penge på ferien. Vi har også aftalt, at man højst må have et par småmønter tilbage, når ferien slutter, ellers skal man give resten tilbage til Blæksprutten.
    Tilbage i sommerhuset lavede Anne og Niels aftensmad. Det var hakkedrenge med bløde løg, salat, ærter, majs, cashewnødder, blomkålsstykker, rå gulerødder, kogte gulerødder, kartofler og brun sovs.
Der gik et rådyr igennem haven, mens vi spiste.
    Oprydningen efter maden hjalp vi alle med og så hyggede vi og legede i haven og spillede PS 2. Vi fandt modne ribs og et gyngestativ i den hyggelige have og der er en stor terrasse med både spisebord og stole, en sofa-hygge-krog og en hænge-sofa.
    Klokken 22 skrev vi dagbog på terrassen. Det var stadig lyst og der var helt stille i vores dejlige, rolige, gamle ferieby. Så børstede vi tænder og så læste Niels godnathistorie højt i stuen for alle. Det var ”Numsebogen” af Majbrith Andersen.

Søndag d. 2-7-2017:

Alle var oppe klokken 10. Morgenmaden indtog vi lidt i 11 og så slappede vi lidt af, mens det regnede. Da regnen stoppede gik vi en tur langs stranden. Vi fandt krabbeskeletter, muslingeskaller, flotte sten og masser af tang. Vi kom til en lang badebro og her gjorde vi holdt og de fleste fik badet i Isefjordens kolde vand. Det var megakoldt, lige indtil man kom helt under. Ozzy fandt et stykke træ, som han forsøgte at surfe med. Asti slap heldigvis uskadt fra at træde på en krabbe.
    Fra badebroen gik vi op ad en stejl bakke og gennem Vellerup Sommerby tilbage til sommerhuset. På vejen kælede vi med en sød kat med øretatovering.
    Tilbage i huset skiftedes vi til at tage varme bade, inden vi skrev en ny indkøbsliste og kørte i Netto og handlede. I går valgte vi Netto på Hovedgaden 50, i dag valgte vi Netto på Elverdamsvej, men det var den samme som i går. Der burde være 9,6 kilometer i mellem de 2 butikker i henholdsvis Kirke Hyllinge og Skibby, så vi tror, at vores GPS har lavet en fejl. Blæksprutten gav også 50 kroner til hver i lommepenge i dag og Emma fik købt sig 60 fine muffinsforme, så hun kan bage videre, når hun kommer hjem efter ferien.
    Tilbage i sommerhuset samledes vi ved spisebordet og spiste kage og slik, som Emma havde med hjemmefra til fælles glæde.
    Anne og Niels lavede aftensmad. Det var pastaskruer med kødsovs, ristede champignon, salat, vandmelon i tern, cashewnødder, blomkålsstykker, agurkeskiver, rød peber, gulerodsstave og revet ost. I mens bagte Anne solbrændte muffins.
    Mens vi spiste, tav Ozzy i 5 minutter, mens der blev taget tid!
Efter maden gik Jannik, Ozzy, Asti og Emma 5 gange rundt om sommerhuset, inden den stod på kortspil og afslapning.
    Klokken 20.15 begyndte vi på at skrive dagbog og spise Annes nybagte muffins + havrekager + kokoskager.
    Senere børstede vi tænder og Niels læste godnathistorie højt i stuen. Det var de 3 første kapitler fra ”De uovervindelige – Grisekrisen” af Carol Hart med illustrationer af Sarah Warburton. Asti fandt bogen, da børnegruppen var på biblioteket onsdag før ferien.

Mandag d. 3-7-2017:

Alle var oppe klokken 8, hvor vi spiste morgenmad, smurte madpakker og fyldte drikkedunke. Klokken 10 var vi klar og kørte af sted i Blækspruttens bus mod Eksperimentarium i Hellerup, som lige er genopbygget efter en brand.
    Vi ankom klokken 11 og parkerede i kælderen under nabohuset Waterhouse. Straks vi var kommet indenfor i Eksperimentarium begyndte regnen at øse ned. Vi havde tjekket vejrudsigten og var forberedt på, at det skulle regne meget i dag – det var derfor, vi havde valgt en indendørs aktivitet til i dag.
    Alle kunne godt lide det store sæbebobleområde, hvor man bl.a. kunne lave kæmpesæbebobler og fx stå på en platform og hæve en hulahopring, så man stod inden i en stor sæbeboble.
    Riann og Gabi syntes, det var sjovt at prøve at være i et stormvejr på 25 m/s.
Asti og Emma kunne godt lide at løbe i hamsterhjulet.
    Ozzy syntes, at lyslabyrinten var godt lavet, særligt sofaen.
Jannik var glad for sin madpakke.
    Anne syntes, det var skægt at se folks ansigtsudtryk i rummet, hvor der var gråt farveløst lys. Hun kunne tydeligt se deres overraskelse over, at deres tøj pludselig ingen farver havde. Når det almindelige fuldspektrede lys tændtes igen, kom farverne straks tilbage.
    Alle syntes vi, at laserlysharpen var spændende.
Niels, Asti og Emma kunne godt lide sansetunnelen og syntes alle 3, det var sjovt at blive overrasket, når man stak hånden ind i et hul og så blev hånden kildet.
    Den sidste halve time nød Emma og Asti at give den fuld gas på legepladsen.
Vi spiste madpakker klokken 14 og forlod Eksperimentarium klokken 16.30.
    Vi giver Eksperimentarium 3 blæksprutter på en skala fra 0-5.
Blæksprutten gav os hver 100 kroner i lommepenge og så shoppede vi lidt i Waterhouse, inden vi kørte til Roskilde og spiste aftensmad på Restaurant Flammen i det store indkøbscenter, der hedder RO's Torv. Vi spiste buffet med over 50 salatingredienser, 15 slags kød, 3 slags pommes frites, 3 slags kartofler, lasagne, brød, suppe, dessert og meget mere. Kødet blev skåret ud af personalet. Den ene kiggede på Ozzy og sagde, at han lignede en, der godt kunne lide spare ribs og det er helt korrekt. Lidt senere sagde den samme til Asti, at hun ligner en, der godt kan lide pulled pork og det er også rigtigt. På vej gennem centeret til Flammen var alle butikkerne åbne og på vej ud var næsten alt lukket og lysene slukket. Der var dog stadig muzak i højttalerne.
    Vi giver Flammen 4 blæksprutter.
Godt mætte kørte vi hjem til sommerhuset og legede i haven, slappede af og telefonerede, inden vi skrev dagbog og spiste Annes muffins til. Bagefter børstede vi tænder og Niels læste godnathistorie højt i stuen. Det var kapitel 4 til 6 fra ”De uovervindelige – Grisekrisen”.

Tirsdag d. 4-7-2017:

Alle var oppe klokken 9, hvor vi spiste morgenmad, smurte madpakker og fyldte drikkedunke. Klokken 10.30 var vi klar og kørte af sted i Blækspruttens bus mod Sommerland Sjælland. Vi var fremme klokken 11.20.
    Da vi kom indenfor i haven, valgte vi at gå rundt venstre om. Hver gang vi kom til noget spændende, stoppede vi og prøvede det.
    Klokken 14 hentede vi madpakkerne og drikkedunkene i bussen og satte os ved siden af de 29 trampoliner og spiste frokost. Bagefter hoppede vi på trampoliner og prøvede forlystelser lige i nærheden. Så hentede vi badetøjet i bussen og gik i vandland, der hedder  Den Blå Lagune. Der var nogle pænt høje rutsjebaner.
Bagefter gik vi videre rundt i haven og prøvede mange forlystelser lige indtil klokken 19, hvor sommerlandet lukkede.
    Riann, Ozzy, Asti og Gabi prøvede Vildkatten 10 gange og Jannik prøvede den 6 gange. Gabi syntes, at Riann var sej, fordi hun turde egentlig slet ikke prøve den i starten.
    Asti havde Simulator – Inator som sin yndlingsforlystelse. Den består af en sofarække, der hopper op og ned, frem og tilbage og fra side til side under 3D - filmen. Derudover pustes der luft og sprøjtes vand i hovedet på publikum.
    Emma kunne godt lide Klatrefidusen og klatrede op i både 4 og 8 meters højde med sikkerhedsline på, så man ikke skulle være bange for at falde ned.
    Ozzy kunne godt lide Den Blå Lagune og særligt rutsjebanen Mega Wild River.
Anne og Niels kunne godt lide at køre med Sommerland Expressen rundt om parken. Det var en rolig og hyggelig togtur.
    Sommerland Sjælland får 4 blæksprutter af os.
Så kørte vi et par kilometer nordpå til Højby og spiste aftensmad på en pizza-grillbar. Lige udenfor holdt en stor Massey-Ferguson traktor med en campingvogn på trækkrogen – vi var vist kommet langt ud på landet. Maden var ikke noget særligt, men personalet var søde.
    Vi giver Højby Pizza Grill 3 blæksprutter.
Tilbage i sommerhuset, pakkede vi ud og hængte badetøjet til tørre, inden vi skrev dagbog, børstede tænder og Niels læste godnathistorie højt i stuen. Det var kapitel 7 til 9 fra ”De uovervindelige – Grisekrisen”.

Onsdag d. 5-7-2017:

Vi stod op klokken 10 og spiste morgenmad. Så vekslede vi mellem at slikke sol på terrassen, se Netflix og spille kort. Klokken 14 spiste vi frokost. Bagefter skrev vi indkøbsliste og kørte til Holbæk og handlede i en fin Netto. I en hæveautomat ved siden af hævede Niels en stak kontanter og så gav Blæksprutten 100 kroner i lommepenge til hver. Anne gav is til os alle for sine lommepenge.
    Tilbage i sommerhuset gjorde Anne og Jannik alle ingredienserne klar og så lavede vi hver en bradepande pizza. Det halve spiste vi til aftensmad og den anden halvdel er til madpakker i morgen. Anne og Jannik bagte også 20 chokoladeboller.
Efter maden slikkede vi sol på terrassen.
    Klokken 20.30 gik vi til stranden og badede. Vi fandt søstjerner og krabber og der blev lavet seje bomber fra badebroen. Vandet var koldt og vandet var varmt – alt efter, hvem der blev spurgt.
    Spadsereturen hjem foregik under månens blege lys, der afslørede et rådyr 5 haver fra vores. De badende badede igen i sommerhusets dejlige varme brusekabiner.
    Vi spiste chokoladeboller og skrev dagbog, inden vi børstede tænder og Niels læste godnathistorie højt i stuen. Det var kapitel 10 til 12 fra ”De uovervindelige – Grisekrisen”.

Torsdag d. 6-7-2017:

Vi stod op klokken 9 og spiste morgenmad, smurte madpakker og fyldte drikkedunke. Klokken 10 var vi klar og kørte af sted i Blækspruttens bus mod København. Klokken 11.20 ankom vi til Q park Vesterbro og kørte ned under jorden og parkerede bussen. Turen til Københavns bygrænse og turen derfra til parkeringskælderen varede stort set lige længe, fordi der er så meget trafik i København. Blæksprutten gav 100 kroner i lommepenge til os hver og så spadserede vi til Tivoli, hvor Blæksprutten betalte entre og turpas til os alle.
    Ved indgangen spejlede vi os i de buede og fordrejede spejle, så vi blev enten for  lange, korte, tykke eller tynde.
    Først gik vi langs med slottet og så påfugle og boblecylindere. Vi valgte at gå sammen hele dagen og prøve de milde forlystelser først og de vildeste til sidst. Når vi kom til en forlystelse, som nogen gerne ville prøve, stoppede vi og nogle gange måtte nogen derfor vente. Men så kunne man jo spise lidt af sin madpakke og drikke lidt fra sin drikkedunk eller bare slappe lidt af. Alle fik vi prøvet, det vi gerne ville og måtte i løbet af dagen.
    Tivoli var smuk med mange fine blomster og smukke gamle træer.
De sidste 3 timer gav vi den gas i de vilde forlystelser, inden vi sluttede dagen med ½ time i Rasmus Klump Land, hvor vi klatrede rundt og fik brugt en masse krudt.
    Anne og Niels syntes, det var dejligt at se, at de store børn stadig kan lege og være  fysisk aktive - helt uden elektronik og maskiner.
    Jannik syntes, at der var mange gode bænke i Tivoli.
Alle var tilfredse med deres madpakker, som var med vores hjemmelavede pizzaer fra i aftes.
    Ozzy, Riann og Gabi kunne godt lide Det Gyldne tårn. Det kildede sjovt i maven og maveindholdet røg op i hovedet og folk skreg i vilden sky.
    Asti, Jannik, Riann, Gabi og Ozzy så Kristine Sloth, som de kender fra Youtube, hvor hun har 200.000 følgere. Hun blogger, laver make up videoer og udfører challenges.
    Riann kunne bedst lide Det Flyvende Tæppe, som var bedst, når man sad foran.
Gabi kunne godt lide Dæmonen, som fik hende til at skrige højt.
    Emmas største oplevelse var en stor pink candyfloss, som hun købte for sine lommepenge. Emma kunne også godt lide mini-radiobilerne.
    Anne syntes, at Det flyvende Tæppe var flot lavet og så hyggelig ud.
Niels syntes, at det var skønt med glade børn.
    Asti var vild med Himmelskibet.
Niels talte fodboldtrøjer hele dagen og fik hjælp af børnene. Dagens resultat blev:
    FC Barcelona:             17 trøjer.
    Danmark:                    3 trøjer.
    Sverige:                       3 trøjer.
    Bayern München:        2 trøjer.
    Manchester United:     2 trøjer.
Real Madrid, Chelsea, Brøndby og Tottenham (Eriksen) så vi 1 trøje af hver.
    Vi giver Tivoli 4 blæksprutter.
Klokken 20 gik vi over Rådhuspladsen og fandt Burger King, hvor vi spiste aftensmad og dessert. Toiletterne var smadrede og ulækre og kun et virkede nogenlunde, men maden var god, fx chilinuggetsene – syntes Asti og Niels. Vores pommes frites var kolde og vi fik hot wings i stedet for onion rings, som vi havde bestilt, så dem byttede vi.
    Vi giver Burger King 3 blæksprutter for en noget blandet oplevelse.
Mætte og trætte hentede vi bussen i parkeringskælderen og kørte hjem med ankomst klokken 23. Vi gemte dagbogsskrivningen fra feriens indtil videre bedste dag til i morgen, så efter tandbørstningen gik vi til godnathistorien, hvor Niels læste kapitel 13 og 14 fra ”De uovervindelige – Grisekrisen”.

Fredag d. 7-7-2017:

Vi stod op klokken 10 og spiste morgenmad, smurte små madpakker og fyldte drikkedunke. Så skrev vi dagbog for i går og spiste frugt og muffins.
    Klokken 13 kørte vi mod Fisketorvet. På vejen tankede vi diesel. Klokken 14.10 ankom vi til Fisketorvets parkeringskælder, der har 3 timers gratis parkering for centerets kunder. Blæksprutten gav dobbelt lommepenge til os i dag – 200 kroner hver.
    Først fandt vi Master Tattoo. Vi har bestil tid til klokken 15, hvor vi har planlagt at forære Anne 2 ørepiercinger, hun ønsker sig og som gerne skulle afhjælpe hendes migræne. Vi vil gerne give Anne en fin gave, som tak for at hun igen har hevet 1 uge ud af sit liv for at rejse ulønnet med os på ferie.
Vi fandt nogle toiletter og fik tisset af og så aftalte vi, at Ozzy og Jannik / Gabi og Riann / Emma, Asti, Anne og Niels skulle gå sammen rundt i Fisketorvet og at vi alle skulle mødes klokken 16.45 ved den store rulletrappe på 2. sal.
    Klokken 15 blev Anne piercet. Pierceren var hurtig og præcis og hun forklarede grundigt på engelsk, hvad hun gjorde og hvordan Anne skulle rense sårene den kommende tid. Niels og Emma og Asti syntes, at Anne var sej og tog det hele meget roligt. Vi syntes alle, at piercingerne er pæne og vi håber, de hjælper på Annes migræne.
    Emma og Asti har nu fået Normal som yndlingsbutik, fordi Normal har rigtig mange forskellige og billige varer.
    Riann købte sæbebobler i Tiger til en flad femmer og hun flækkede af grin, når hun pustede bobler.
    Anne hjalp Asti og Emma med at finde noget lækkert tøj.
Ozzy fik købt nogle gode og billige spil i Gamester, men det spil, som Jannik havde glædet sig til at købe hele ugen, var desværre udsolgt. Til gengæld købte Jannik en fed PS 1 taske.
    Vi mødtes klokken 16.45 og besluttede at shoppe videre til klokken 18.30. Niels og Jannik flyttede bussen, så vi ikke overtrådte 3 timers reglen.
    Vi mødtes igen klokken 18.30 og besluttede at spise aftensmad på Restaurant Dalle Valle. Mens Niels og Jannik flyttede bussen en gang mere, gik Asti, Anne og Emma i Candyshop – en kæmpe slikbutik med 4 lange rækker bland selv slik.
Buffeten på Restaurant Dalle Valle var rigtig god, så alle fik spist sig godt mætte.
    Vi giver Dalle Valle 5 blæksprutter.
På turen hjem, fik enkelte sig en lur og tilbage i sommerhuset fik nogle ringet hjem til familierne. Der blev kigget på dagens indkøb og vi pakkede noget af vores bagage, inden vi skrev dagbog og børstede tænder og så læste Niels de sidste 3 kapitler højt fra ”De uovervindelige – Grisekrisen”.

Lørdag d. 8-7-2017:

Vi stod op klokken 7 og pakkede færdig, begyndte på at gøre huset rent og stillede bagagen ud i bussen. Klokken 8 spiste vi morgenmad og smurte madpakker og fyldte drikkedunke. Vi hjalp hinanden med at gøre hele sommerhuset grundigt rent og vi fik sved på panderne. Der dukkede en mand op, som slog det høje græs i haven. Vi sludrede med ham og fortalte, at vi har haft en dejlig ferie i det hyggelige sommerhus, som har været en god ramme om vores ferierejse. Vi har nydt at komme hjem til sommerhuset i den stille ferieby efter at have haft fart på hele dagen i storbyen.
    Vi forlod et fint rent hus klokken 10 og satte kurs mod Dyrehavsbakken. Vi stoppede ved Irma i Hellerup og pantede flasker og smed glas i en glascontainer. Vi har hele ferien puttet små poser uden på vores drikkedunke og det viste sig at være en god ide, der forhindrede en større katastrofe med våd bagage i dag.
    Klokken 12 ankom vi til Bakken og startede med et toiletbesøg, inden Blæksprutten gav turpas til os alle. Vi kom hele Bakken rundt og alle fik prøvet, det de gerne ville og måtte og vi fik købt et postkort til Blæksprutten
    Gabi og Riann syntes, at X-treme var vild og sjov. De skreg begge og Riann fik igen rykket sine grænser og prøvet en forlystelse, hun egentlig ikke rigtig turde.
    Asti, Anne og Riann syntes, at den gamle trærutsjebane var sjov og havde atmosfære – den lugtede af tjære og osede af gamle dage. Man kunne høre på larmen, at den er gammel, syntes vi.
    Jannik havde en dejlig dag og han syntes bare, at hele Bakken er hyggelig.
Gabi kunne godt lide Dubble Shot, som gav et sus i maven på vej op – også anden gang.
    Ozzy kunne godt lide asfalten.
Vi fik 3 korte heftige regnbyger på Bakken. Første gang gik vi i læ i Hurlumhej-huset, anden gang gik vi i 5D biograf og tredje gang stillede vi os i læ under den gamle rutsjebane.
    Dyrehavsbakken får 5 blæksprutter af os.
Klokken 17 gik vi til bussen og kørte til Ystad, hvor vi spiste aftensmad på Mc Donalds, som er fuldstændig, som den plejer.
    Vi giver Mc D i Ystad 3 blæksprutter.
Klokken 20.30 sejlede vi med hurtigfærgen fra Ystad til Rønne. Vi skrev dagbog på færgen og postkort til Blæksprutten. Vi tegnede selv et frimærke på kortet og fik Ozzy og Astis onkel Jonas, der arbejder på Færgen og som vi mødte, til stemple det med færgens stempel. Vi tror, at de voksne i Blæksprutten får noget at tænke over, når de ser det stempel.
    Klokken 21.50 ankom vi til Rønne i fuldmånens skær og en smuk solnedgang med flammefarver. Vi fyldte diesel på bussen og puttede postkortet i Blækspruttens postkasse og var enige om, at vi havde haft en dejlig ferie sammen.
    Jannik blev hentet af Bine, Anne blev hentet af Claus og Niels kørte resten af børnene helt hjem.
    Tak for en dejlig ferie.